مصطفی رستمی 1404/04/20 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8384

مقایسه روان بنه های ناسازگار اولیه، احساس تنهایی و انواع عشق در مردان متاهل طلبه و دانشجو

دانشجو: مهدی شاکری
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدرضا موسوی نسب کرمانی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
استاد داور: حجت الاسلام دکتر عبدالاحد اسلامی
سال: 1397
رشته: راهنمایی و مشاوره
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف مقایسه روان بنه‌های ناسازگار اولیه و احساس تنهایی و انواع عشق در مردان متأهل طلبه و دانشجوی استان قم انجام شد. این مطالعه پژوهشی از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل طلاب سطوح عالی و خارج مدرسه علمیه الهادی (طرح هدایت تحصیلی طلاب) که تعداد آنان ۱۰۰ نفر می‌باشد. همچنین دانشجویان متأهل مرد دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد پردیسان که تعداد آنان ۱۶۵ نفر می‌باشد. نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول تعیین حجم کوکران طلاب ۸۰ نفر و دانشجویان ۲۱۲ نفر در نظر گرفته شد و روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش پرسشنامه عشق مثلثی استرنبرگ (۱۹۹۶)، احساس تنهایی راسل و پیبلو و کورتونا (۱۹۸۰) و پرسشنامه روان بنه‌های ناسازگار اولیه یانگ (۱۹۹۰) است. به منظور تحلیل آماری داده‌ها از شاخص‌ها و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. به طوری که برای توصیف داده‌های جمع‌آوری شده از جدول میانگین، انحراف استاندارد و توزیع فراوانی و برای تحلیل داده‌ها از آزمون T مستقل با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. به طور کلی یافته‌های پژوهش نشان داد که انواع عشق و بعد شوق در بین مردان متأهل طلبه و دانشجو اختلاف معناداری دارد و دانشجویان از لحاظ انواع عشق و شوق میانگین بیشتری نسبت به طلاب داشتند. ولی در دو بعد صمیمیت و تعهد بین دانشجویان و طلاب تفاوت معناداری نمی‌باشد. همچنین احساس تنهایی در بین مردان متأهل طلبه و دانشجو اختلاف معناداری دارد و دانشجویان از لحاظ احساس تنهایی میانگین بیشتری نسبت به طلاب داشتند. از سوی دیگر نتایج پژوهش حاکی از آن است که روان بنه‌های ناسازگار اولیه در بین مردان طلبه و غیر طلبه اختلاف معناداری دارد و دانشجویان از لحاظ روان بنه‌های ناسازگار اولیه میانگین بیشتری نسبت به طلاب داشتند.

کلمات کلیدی: روان بنه‌های ناسازگار اولیه، انواع عشق، احساس تنهایی، طلاب، دانشجویان

دانلود فایل