
دانشجو: هادي دهقاني
استاد راهنما: حجت الاسلام محمدمهدي صفورايي
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر رضا مهکام
استاد داور: حجت الاسلام محمدرضا سالاری فر
سال: 1395
رشته: راهنمایی و مشاوره
مطالعه حاضر با هدف تعیین و توصیف رابطه نقش جنسیتی و تیپ های شخصیتی A و B زوجین با عملکرد خانواده صورت گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری عبارت است از کلیه طلاب پایه های 5 تا 7 شهر قم در سال تحصیلی 94-95 و همسران آن ها. تعداد نمونه این پژوهش 240 نفر شامل 120 زوج بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از سه پرسشنامه «نقش جنسیتی بم»، «تیپ شخصیتی A و B روزنمن و فریدمن» و «کارآمدی خانواده صفورایی» استفاده شد. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در سطح معناداری P<0/01 نشان داد بین نقش جنسیتی آندروژنی و کارآمدی خانواده رابطه معنادار مثبت وجود دارد. همچنین بین نقش جنسیتی نامتمایز و کارآمدی خانواده رابطه معنادار منفی وجود دارد. به این معنا که با افزایش نمره فرد در نقش جنسیتی آندروژنی نمره کارآمدی خانواده افزایش پیدا کرد و برعکس. همچنین با افزایش نمره فرد در نقش جنسیتی نامتمایز نمره کارآمدی خانواده کاهش پیدا کرد و برعکس. امّا بین نقش های جنسیتی متمایز مردانه و متمایز زنانه با کارآمدی خانواده رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج، رابطه معنادار مثبت بین تیپ شخصیتی B و کارآمدی خانواده و رابطه منفی معنادار را بین تیپ شخصیتی A و کارآمدی خانواده نشان دادند. به این معنا که با افزایش نمره فرد در تیپ شخصیتی A کارآمدی خانواده کاهش یافت و برعکس و نیز با افزایش نمره فرد در نقش جنسیتی B کارآمدی خانواده افزایش یافت.