مصطفی رستمی 1404/04/02 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8352

بررسی روایی بسته آموزشی خودمهارگری اسلامی در کاهش پرخاشگری نوجوانان

دانشجو: مجتبی یوسفی بزچلوئی
استاد راهنما: حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
استاد مشاور: حجت‌الاسلام دکتر عباس آینه چی
استاد داور:
سال: 1400
رشته: روان‌شناسی اسلامی
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی برای کاهش پرخاشگری نوجوانان مبتنی بر خودمهارگری اسلامی و روایی‌سنجی آن انجام شده است. این پژوهش، از نوع پژوهش‌های کاربردی بوده که در آن از دو روش کیفی (توصیفی-تحلیلی) و کمی (پیمایشی) استفاده شده است. ابتدا، موضوع پرخاشگری بر اساس مدل و چرخه خودمهارگری اسلامی (رفیعی‌هنر، 1397)، مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت؛ سپس، بر اساس مؤلفه‌های خودمهارگری اسلامی که مشتمل بر نُه مؤلفه خودتوانمندشناسی، خودرابطه‌شناسی متعالی، خودنظارتگری، هدف‌شناسی متعالی، انگیزش مهار، مانع‌شناسی اهداف، مهار نفس، نظم‌دهی عمل، و تداوم مهار بود؛ بسته آموزشی-روان‌شناختی (شامل اهداف، محتوای آموزشی، تکنیک‌ها، فعالیت فردی) در ده جلسه، طراحی و تنظیم شد. در نهایت، روایی محتوایی بسته مذکور، توسط کارشناسان با استفاده از آماره‌های CVR و CVI مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. نتیجه آن‌که، بسته آموزشی خودمهارگری اسلامی برای کاهش پرخاشگری نوجوانان از لحاظ نظری قابلیت تدوین دارد.

کلمات کلیدی: نوجوان، پرخاشگری، بسته آموزشی، خودمهارگری اسلامی، منابع اسلامی

دانلود فایل