مصطفی رستمی 1404/03/31 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8344

رابطه ویژگی‌های شخصیت و مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی با موفقیت در تبلیغ

دانشجو: عباس آزاد
استاد راهنما: حجت السلام دکتر محمدرضا احمدی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
استاد داور: حجت الاسلام دکتر رحیم میردریکوندی
سال: 1395
رشته: روان‌شناسی اسلامی
چکیده:

هدف پژوهش حاضر، بررسی «رابطه ویژگی‌های شخصیت و مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی با موفقیت در تبلیغ» است. ازآنجاکه با بررسی‌های صورت گرفته درزمینه روابط متغیرهای مذکور، پژوهش کمی انجام‌نشده است، پژوهشگر بر آن شد تا با استفاده از آزمون‌های موجود به تبیین این روابط بپردازد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی به شیوه همبستگی است. این پژوهش روی 100 نفر از طلاب مبلغ حوزه علمیه شهر قم اجراشده است. برای انجام این پژوهش، از سه پرسشنامه؛ «سبک زندگی اسلامی (ILST-75)، کاویانی»، «مؤلفه‌های روان‌شناختی مبلّغ موفق در آیات و روایات، جوانشیر» و «شخصیت (NEO-FFI-60)، کاستا و مکرِی» استفاده‌شده است. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، در بخش توصیفی؛ از شاخص‌های مرکزی، شاخص‌های پراکندگی و ضرایب همبستگی و در بخش استنباطی؛ از آزمون z برای معنادار بودن r پیرسون، آزمون F برای تحلیل معنادار بودن رگرسیون استفاده‌شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که «بین مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی و موفقیت در تبلیغ رابطه مثبت وجود دارد». براین اساس هر چه فرد سبک زندگی اسلامی‌تر را دارا باشد، از موفقیت بیشتری در تبلیغ برخوردار است. علاوه براین، یافته‌ها نشان می‌دهد «میان ویژگی‌های شخصیت با موفقیت در تبلیغ رابطه معنادار وجود دارد»؛ که با روان آزرده‌گرایی و گشودگی به تجربه همبستگی منفی و با برون‌گرایی، موافق بودن و باوجدان بودن همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که «ویژگی‌های شخصیت و سبک زندگی اسلامی پیش‌بینی کننده موفقیت در تبلیغ هستند» که با انجام رگرسیون خطی گام‌به‌گام مشخص شد متغیر سبک زندگی اسلامی و باوجدان بودن بیشترین تبیین و پیش‌بینی بر موفقیت در تبلیغ دارند.

کلمات کلیدی: سبک زندگی اسلامی، ویژگی‌های شخصیت، موفقیت در تبلیغ، مبلغ

دانلود فایل