مصطفی رستمی 1404/03/24 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8320

علل اهمال‌کاری طلاب از دید کارشناسان حوزوی و راهکارهای مقابله با آن

دانشجو: جواد وظیفه شناس
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر محمدرضا احمدی
استاد داور:
سال: 1396
رشته: راهنمایی و مشاوره
چکیده:

پژوهش حاضر،‌‌ ‌‌به بررسی علل اهمال‌کاری (دروظائف‌ طلبگی) طلاب سطح یک مدارس علمیه مشهد با روش پیمایشی پرداخته است و از ابزار پرسش‌نامه 23 ماده‌ای که بر اساس طیف لیکرتی تنظیم شده بود،‌‌ ‌‌برای جمع آوری داده‌ها استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش،‌‌ ‌‌50 نفر از کارشناسان حوزوی مرتبط با امر تعلیم و تربیت طلاب در شهر مشهد و نمونه آماری پژوهش 31 نفر از کارشناسان بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در پژوهش حاضر به 23 علت به عنوان علل اهمال‌کاری از نظر کارشناسان حوزوی دست یافتیم که با استفاده از آمار توصیفی و روش‌ها و آزمون‌های استنباطی شامل آزمون فریدمن و...،‌‌ ‌‌اولویت بندی گردید. نتایج پژوهش نشان داد که،‌‌ ‌‌نداشتن اهداف روشن درطلبگی،‌‌ ‌‌نداشتن انگیزه‌کافی برای طلبگی،‌‌ ‌‌نداشتن شناخت کافی نسبت به مسیر حوزه و هویت طلبگی،‌‌ ‌‌نداشتن مربی و الگو،‌‌ ‌‌از مهمترین علل اهمال‌کاری طلاب سطح یک می‌باشند. همچنین از مهمترین راهکارها موارد ذیل می‌باشند : کسب آمادگی ‌و طلب در خود ‌‌با روشن شدن نقش و اهداف انسانی و طلبگی، کسب انگیزه ‌کافی برای ‌ادامه طلبگی،‌ شناخت نسبت به مسیر حوزه و بصیرت صنفی(هویت صنفی)، خودشناسی و خودآگاهی ، استعدادسنجی ‌و هدایت ‌تحصیلی در ‌راستای ایفاء نقش طلبگی، فراگیری مهارتهای لازم طلبگی(مدیریت زمان و .. ).

کلمات کلیدی: طلاب،‌‌ ‌‌اهمال‌کاری،‌‌ ‌‌راهکارهای مقابله با اهمال‌کاری

دانلود