مصطفی رستمی 1404/03/21 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8317

تدوین بسته آموزشی روان‌شناختی مقابله با بدگمانی بر اساس منابع اسلامی و امکان‌سنجی آن در کاهش تعارضات زناشویی

دانشجو: حسین فاطمی خواه
استاد راهنما: حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا سالاری فر
استاد مشاور: حجت‌الاسلام محمد فرهوش
استاد داور:
سال: 1400
رشته: مشاوره خانواده
چکیده:

پژوهش با هدف تدوین بسته آموزشی روان‌شناختی مقابله با بدگمانی بر اساس منابع اسلامی و امکان‌سنجی آن در کاهش تعارضات زناشویی انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و کمی بوده و از دو روش تحلیل محتوا و آزمایشی بهره گرفته شد. در بخش کیفی و به‌منظور تدوین بسته استاندارد درزمینه بدگمانی مبتنی بر منابع اسلامی، از منابع پیشین صورت گرفته در این زمینه و همچنین آیات و روایات و سخنان بزرگان دین در این حوزه بهره گرفته شد تا بسته آموزشی موردنظر تدوین گردد. در ادامه به‌منظور تعیین میزان اثربخشی بسته تدوین شده از روش آزمایشی پیش‌ آزمون- پس‌ آزمون بهره گرفته شد. حجم نمونه 14 زوج نفر (7 زوج گروه کنترل؛ 7 نفر زوج گروه آزمایش) مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. بسته آموزشی طراحی شده شامل 8 جلسه و به مدت 45 دقیقه بود. ابزار پژوهش پرسشنامه تعارضات زناشویی توسط ثنایی، براتی و بوستانی پور (1387) بود که روایی محتوایی (صوری) پرسشنامه تعارضات زناشویی توسط استاد راهنما مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ 84/گزارش شد. روایی بسته آموزشی از دیدگاه چند تن از صاحب‌نظران مورد بررسی قرار گرفت و روایی واگرا و همگرای آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش‌های توصیفی بهره گرفته شد و در بخش کمی با بهره‌گیری از روش آزمایشی پیش‌آزمون -پس‌آزمون از دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون کواریانس) و نرم‌افزار SPSS محاسبه شده است. نتایج نشان داد بسته آموزشی از دیدگاه صاحب‌نظران از روایی لازم برخوردار است. نتایج حاکی از آن است که بسته آموزشی میزان تعارضات زناشویی را کاهش می‌دهد.

کلمات کلیدی: بسته آموزشی، روان‌شناختی مقابله با بدگمانی، تعارضات زناشویی، منابع اسلامی

دانلود فایل