دانشجو: حسن یعقوبی سربالا
استاد راهنما: دکتر سیف اله فضل الهی قمشی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر محمدرضا جهانگیر زاده قمی
استاد داور:
سال:
رشته: روانشناسی اسلامی
هدف تحقیق بررسی رابطه توانمندیهای منش، ابعاد دینداری و جهتگیری دینی با رضایت زناشویی بود. روش تحقیق ازنظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه ی گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری 6996 نفر از معلمان متأهل آموزشوپرورش شهر قم بودند که در سال 97 مشغول به کار بودند. نمونه آماری 377 نفر از اعضای جامعه آماری بودند که بر اساس جدول کوهن به شیوه ی تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه ی استاندارد؛ رضایت زناشویی انریچ (1373)، توانمندیهای منش سلیگمن (2004)، ابعاد دینداری گلاک و استارک (1374) و جهتگیری دینی آلپورت (1377)، به ترتیب حاوی 47، 48، 26 و 21 سؤال بسته پاسخ در طیف های 5 و 4 درجه ای لیکرت با پایایی 93/0، 70/0، 83/0 و 71/0 بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیهوتحلیل توصیفی و استنباطی دادهها در حد آزمون همبستگی پیرسون در قالب نرمافزار Spss-V22 نشان داد: بین توانمندیهای منش، ابعاد دینداری و جهتگیری دینی با رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین توانمندیهای منش و همه شش فضیلت، با رضایت زناشویی همبستگی مثبت وجود دارد. بین نمره کل ابعاد دینداری، ابعاد عاطفی و مناسکی با رضایت زناشویی همبستگی مثبت وجود دارد. بین جهتگیری دینی درونی با رضایت زناشویی همبستگی مثبت وجود دارد. بین توانمندیهای منش با نمره کل ابعاد دینداری، ابعاد اعتقادی، عاطفی و مناسکی همبستگی مثبت وجود دارد. بین نمره کل ابعاد دینداری با فضیلتهای دانش و خرد، انساندوستی، عدالت، اعتدال و تعالی همبستگی مثبت وجود دارد. بین توانمندیهای منش و همه فضیلتهای آن با جهتگیری دینی درونی همبستگی مثبت وجود دارد. بین نمره کل ابعاد دینداری و تمام ابعاد آن با جهتگیری دینی درونی همبستگی مثبت وجود دارد. نتیجهگیری میشود توانمندیهای منش بهعنوان رفتار اخلاقی، ابعاد دینداری بهعنوان ابعاد مختلف اعمال، اعتقاد و تجربه دینی و جهتگیری دینی بهعنوان انگیزه دینداری با رضایت زناشویی رابطه دارند.