دانشجو: سجاد خدابنده لو
استاد راهنما: حجتالاسلام دکتر محمدرضا بنیانی
استاد مشاور:
استاد داور:
سال: 1400
رشته: راهنمایی و مشاوره
هدف از پژوهش پیش رو، شناسایی عوامل روانشناختی رویآوری به محصولات هرزهنگاری و ارائه راهکارهای روانشناسی و اسلامی برای پیشگیری از این رویآوری میباشد. بر این اساس با روش توصیفی پیمایشی از نوع دلفی عوامل رویآوری به محصولات هرزهنگاری با مصاحبه از 13 نفر از کارشناسان جمعآوری شد. و سپس از متون دینی و روانشناختی راهکارهای پیشگیرانه ارائه گردید. عوامل روانشناختی رویآوری به محصولات هرزهنگاری در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی استخراج و دستهبندی شدند. عوامل فردی به چهار دسته اختلالات(اضطراب، افسردگی، دوقطبی، وسواس، ضد اجتماعی، اختلال جنسی، اختلال مرزی، اختلال خودشیفته، اعتیاد، خودارضایی)، ویژگیهای شخصیتی(تنوع¬طلبی، هیجانات سرکوب شده، بلوغ زودرس، ترشح بیش از حد هورمونهای جنسی، عزتنفس پایین، ضعف در خودمهارگری و لذتگرایی افراطی)، ضعف بینشی و شناختی(خطاهای شناختی، ضعف در باورها و اعتقادات، ضعف آگاهی، جهل و غفلت و کنجکاوی ناپخته) و ضعف مهارتی و کنشی(انزوا و بیکاری) تقسیم شدند. عوامل خانوادگی نیز به دو دسته تربیتی(سبک تربیتی، تحقیر و تبعیض، تأخیر در ازدواج و عدم نظارت و کنترل) و ضعف کنش¬وری بین فردی(اختلافات زوجین، ضعف روابط عاطفی، نارضایتی جنسی از همسر) تقسیم شدند. و نهایتاً عوامل اجتماعی به سه دسته عوامل سیاسی(ضعف مدیریت کلان)، فرهنگی(ترویج سبک زندگی غربی، شکسته شدن قبح گناه در جامعه، تهاجم فرهنگی و سواد رسانهای ضعیف) و اقتصادی(اقتصاد ضعیف) دستهبندی شدند. راهکارهای پیشگیرانه عبارتند از تقویت و افزایش خودمهارگری، ذهن آگاهی و کنترل فکر و خیال، تقویت اراده، مهارت مدیریت محرکهای بیرونی، توجه به حضور ناظر محترم، توجه به کرامت نفس، موازنه، اشتغال و پر کردن اوقات فراغت، استفاده از راههای جایگزین، یاد قیامت و معاد، توجه به همسالان و ارتقاء سطح سواد رسانهای.