دانشجو: حمیدرضا گلوردی یزدی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکترمحمد رضا سالاری فر
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
استاد داور:
سال: 1399
رشته: راهنمایی و مشاوره
هدف از پژوهش حاضر، تدوین بسته ی آموزشی انصاف برای کاهش تعارضات زناشویی بر اساس منابع اسلامی می باشد. برای این منظور، ابتدا از میان منابع اسلامی همچون قرآن کریم، تفاسیر و کتاب های معتبر دینی و حدیثی، 7 مؤلفه: یکسان انگاری خود-دیگری، توانایی فرض خودمیزان گری، خوددگر پسندی امور، خوددگر ناپسندی امور، دگر دوستی، دگر تقدم گری و برآوردن انتظارات معقول و مشروع، برای انصاف استخراج گردید. سپس با استفاده از روش تحلیل مفهومی به تحلیل مؤلفه های انصاف پرداخته و با استفاده از روش های کمّی به بررسی محتوای بسته ی آموزشی پرداخته شده است. لذا برای بررسی روایی مؤلفه ها، به همراه منابع آن ها با استفاده از شاخص CVI و CVR فرمی آماده گردید، آن فرم در معرض آراء و نظر کارشناسان قرار گرفت. کارشناسان، 12 نفر از اعضای هیئت علمی مؤسسه ی آموزشی امام خمینی ره قم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم بودند که همگی دارای مدرک دکترا در رشته ی روان شناسی و راهنمایی و مشاوره می بودند. بعد از جمع آوری فرم ها، 4 مؤلفه: یکسان انگاری خود-دیگری، توانایی فرض خودمیزان گری، خوددگر پسندی امور، خوددگر ناپسندی امور، تأیید گردید و 3 مؤلفه دیگر ردّ شد. برای مرتبه دوّم، از میان منابع اسلامی برای هر یک از مؤلفه ها تکنیک هایی به عنوان محتوای جلسات بسته آموزشی با هدف های خاص برای کاهش تعارضات زناشویی تدوین گردید. مجدداً برای بررسی روایی محتوای جلسات آموزشی، فرمی تهیه گردید. در این فرم برای هر مؤلفه، تکنیک ها و اهداف به همراه منابع آن در قالب جدولی طراحی گردید و در معرض آراء و نظر کارشناسان از دو مرکز فوق قرار گرفت. در این مرحله 11 نفر از کارشناسان، محتوای بسته آموزشی را ارزیابی نمودند. بعد از جمع آوری فرم ها، با استفاده از شاخص CVI ، تمامی تکنیک ها تأیید گردید.