مدیر سایت غفارزاده 1404/03/09 لینک کوتاه: ueae.ir/c/4271

طراحی بسته آموزشی ذکر به‌ منظور کاهش نشانه‌های افسردگی بر اساس منابع اسلامی

دانشجو: احمد انتصاری
استاد راهنما: دکتر رامین تبرایی
استاد مشاور: حجت الاسلام محمدرضا جهانگیرزاده
استاد داور: حجت الاسلام دکتر عبدالاحد اسلامی
سال: 1398
رشته: روانشناسی اسلامی
چکیده:

افسردگی، یکی از شایع ترین و مهم‌ترین اختلالات روانی است. از طرفی دیگر یکی از مهم‏ترین مقابله ‏های دینی، استفاده از «ذکر» با مضامین خاص خود می‌باشد. ازاین‌رو، هدف این پژوهش، «تدوین بسته آموزشی ذکر به‌منظور کاهش نشانه‌های افسردگی بر اساس منابع اسلامی» است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی بوده و در آن از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا و کمی از نوع دلفی استفاده ‌شده است. ابتدا کارکردهای ذکر در منابع اسلامی موردبررسی قرار گرفت؛ سپس اذکار مرتبط با افسردگی بر اساس ملاک‏های مشخص گزینش گردید؛ در ادامه معرفت‌های موجود در اذکار منتخب، مورد تحلیل قرار گرفت. این معرفت‌ها به‌اختصار عبارت‌اند از: خدا اسنادی، خدا مالکی، خدا پناهی، اطمینان به‌روزی، امید به خدا، خدامحوری، تنزه الهی، جبران و امید، ممکن الخطا بودن، خدا مُنعمی و خیر باوری. درنهایت، بسته آموزشی بر اساس کارکردهای معرفتی، معنوی، عاطفی و رفتاری ذکر و در چارچوب منطق مراتب توحید در اندیشه اسلامی تدوین گردید. در آخر، روایی محتوایی معارف و بسته آموزشی توسط کارشناسان با استفاده از شاخص‏های CVR و CVI مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. نتیجه آن‌که بسته آموزشی ذکر برای کاهش نشانه‌های افسردگی از لحاظ نظری قابلیت تدوین دارد.

کلمات کلیدی: ذکر، بسته آموزشی، منابع اسلامی، افسردگی، نشانه های افسردگی

دانلود فایل