
دانشجو: احسان صادقی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر علی صادقی سرشت
استاد داور: حجت الاسلام دکتر عباس آینه چی
سال: 1401
رشته: روانشناسی اسلامی
هدف: نقش والدین در تربیت و آموزش خویشنداری به نوجوانان، به عنوان منبع اصلی انتقال مهارتهای اساسی، رفتارها و عادتها به فرزندان، بیش از پیش حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، طراحی بسته آموزشی خویشتنداری جنسی والدمحور برای نوجوانان در فضای مجازی با تأکید براندیشه اسلامی و بر اساس مدل خودمهارگری اسلامی (رفیعی هنر، 1397) بود. روش پژوهش: این تحقیق به لحاظ رویکرد، کیفی – کمّی بوده و مشتمل بر دو روش تحلیل مفهومی - محتوایی و روش توصیفیِ پیمایشی می باشد. جامعه مورد مطالعه روانشناسان، اساتید دانشگاه، افراد صاحب نظر و مشاوران می باشند که 14 نفر از آنها به صورت هدفمند انتخاب شده و نظرات خود را در مورد روایی محتوایی بسته آموزشی خویشتنداری جنسی والدمحور نوجوانان در فضای مجازی در قالب فرمهای کارشناسی اعلام کردند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بستۀ آموزشی خویشتنداری جنسی والدمحور نوجوان در فضای مجازی دارای 13 جلسه آموزشی بوده که محتوای آن شامل شناخت نوجوان از وضعیت فعلی خود در استفاده از فضای مجازی، آشنایی با آسیب های فضای مجازی، خودموقعیت شناسی، هدف شناسی و هدف شناسی متعالی در استفاده از فضای مجازی، مانع شناسی اهداف، خودتوانمندی شناسی، خودرابطه شناسی متعالی، فعالسازی انگیزش های مهار، مهار در بُعدامیال، مهار در بُعد افکار، مهار در بُعد رفتار و مداومت و مجاهده در خویشتنداری. نتایج: بررسی روایی محتوا در دو سطح کلی مطابقت بسته با مدل نظری پایه؛ و ارتباط اهداف جلسات با افزایش خویشتنداری مطلوب گزارش شده است (CVI≥ 9). از این رو بسته مذکور قابلیت اجرا جهت افزایش خویشتنداری نوجوان در فضای مجازی را خواهد داشت.