مدیر گروه علمی اخلاق مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت قم از آغاز پذیرش دو رشته مهم «تربیت اخلاقی » و «اخلاق اسلامی» خبر داد.
به گزارش روابط عمومی موسسه اخلاق و تربیت، دو رشته کاربردی و مهم «تربیت اخلاقی» و «اخلاق اسلامی» در مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت طراحی و اجرا می شود که به این مناسبت با حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فدایی مدیر گروه علمی تربیت اخلاقی این موسسه به گفت و گو نشسته ایم که آن را در ادامه می خوانید:
این دو رشته در شرایط امروز چه اهمیتی دارد؟
عرضم را با این آیه شریفه آغاز می کنم که؛ «وَ لْیَخْشَ الَّذینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداً» نسا:۹، امروزه مردم عزیزمان شاهدند که ما با طوفانهای سهمگین، فتنهها و هجوم شیاطین جن و انس در عرصههای مختلف مواجهیم نسل دیروز با ایمان، غیرت و صلابت مقاومت کرد اما پرسش مهم این است که آیا نسل فردا را آماده کرده ایم که تاب بیاورد؟
این نگرانی به جایی است، در این آیه شریفه متذکر می شود که در برابر ذریه ضعیف، نسل نورسیده و نو نهال، باید بیشتر دغدغه داشت؛ که آیا میتواند این امانت را به نسل بعد برساند؟ راه اندازی این دو رشته در مؤسسه برای این است تا شکافها و خلأهای اخلاقی و تربیتی زندگی چنین نسلی را پر نماید. با خروجی مربیان کارآزموده، محیط آرام و مناسب خانواده را برای پرورش نسل فردا آماده کند و با فارغ التحصیلان رشته تربیت اخلاقی بتواند با نسخه مصونیت بخش اسلامی، نسل فردا را در برابر همه «اس» های استعمار و استکبار و استحمار و استخفاف فرعونها و طاغوتها و در برابر همه «ایسم» های کمونیسم و اومانیسم و اگزیستانسیاسم و نهلیسم و...، به استواء و استغلاظ و استقامت برساند تا خود را گم ننماید و مانند بنی اسرائیل گرفتار تیه و سرگردانی نشوند.
آیا چنین تربیتی، آرمانی نیست و ممکن است؟
بله بر اساس نسخه هایی که در فضای تربیت امروزین جهانی رایج است چنین انتظاری بعید است و بیشتر چُدنی مینماید تا شُدنی! اما بر اساس ظرفیت های تربیت اسلامی چنین آرمان و هدفی دور از دسترس نخواهدبود به عنوان نمونه اگر نوجوانان حاضر در کربلا مورد مطالعه قرار گیرند بویژه وجود نازنین حضرت قاسم علیه السلام، این شخصیت حجت را بر ما تمام می کند که تربیت اسلامی عجب ظرفیتی دارد و در صورت اجرای درست چگونه می تواند در یک قاب تاریخی، نوجوانِ سن سیزده ای را در قله شجاعت، جسارت، قدرت، عمقِ فهم، شاهکارادبی، اوجِ احساس و... به نمایش بگذارد. البته باید با اعتقاد و اضطرار به وجود چنین نسخه هایی در محضر وحی با روش متخذ از وحی متواضعانه خضوع کنیم و از التقاط و تحمیل به وحی بهراسیم تا ببینیم هم وجود دارد هم قابل اجراست!
اگر در درباره اهمیت تربیت اخلاقی کودک و نوجوان نکته دیگری هست بفرمایید.
بله، مثالی بزنم: «یک جامعه مانند استخر آبی می ماند که از یک طرف آب وارد می شود و از یک سوی دیگر آب خارج می شود. باید بدانیم برای انحطاط یک جامعه همین کافی است که چند سال در حد یک نسل کار تربیت درست وانهاده شود. نه اینکه کار منفی بشود. چه اتفاقی می افتد؟ یک نسل می روند و نسل دیگری می آیند و خط انتقال ارزشها و معارف شکل نگرفته یعنی آن حس و عشق و حالت و فهمی که در نسل قبل بود در نسل بعد نیست. گاهی والدین و فرزندان در زیر یک سقف زندگی می کنند اما حرف یکدیگر را نمی فهمند و ارزشها برای نسل تازه ارجی ندارد. رفتارها، فضاهای فکری با پدر، با مادر متفاوت است. این نشان می دهد نسل نویی دارند می آیند و نسل قبلی دارند می روند. و آن دغدغه ها منتقل نشده و به جای گفتگو کار به درگیری، بحران و تلاطم می کشد. مهمترین نیاز نسل فردای این سرزمین تربیتی متناسب با شرایط مخاطب و شرایط زمانی و تاریخی است.
اهمیت تحصیل این رشته برای خانمها چیست؟
در حال حاضر دو مسأله اساسی جامعه به اذعان همه کارشناسان در این مقطع تاریخی یکی خانواده است و یکی تربیت نسل آگاه، هوشیار و پراستعداد ایران عزیز ماست. این مؤسسه با طراحی چند رشته امیدوار است بتواند در پاسخ به این نگرانی و نیاز مهم که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری[۱] نیز هست سهمی ولو اندک ایفا نماید، البته با اهتمام بر روش علمی، محتوای اصیل اسلامی و مخاطب برادر و بویژه خواهران محترم که براساس فطرت و خلقت نقش آفرین اصلی این میدان هستند چراکه از سرمایه اصلی این کار که محبت، دقت، متانت و لطافت است، از سهم بیشتری برخوردارند.
ضرورت پرداختن علمی و تخصصی به این موضوعات چیست؟
هم اکنون در پاسخ به این دو نیاز تلاش های درخور ستایشی در مقام ترویج و تبلیغ اتفاق میافتد که بسیار لازم است اما در مقام تحقّق[۲] آنچه وجودش ضریب اثرگذاری تلاشها را افزون و راه را تا اهداف نزدیک می کند وجود اساتید، پژوهش های کارآمد، مربیان بلد و مشاورین کارآزموده بویژه در عرصه اخلاق است بدین رو با تلاش علمی دانشجویان این موسسه به استخراج، تبیین و ترویج دیدگاه های متقن و ناب دینی میپردازند تا معلمان، اولیا، مربیان و مشاوران و آحاد جامعه عزیز ایران و... را به این یافته های دانشی و مهارتی مجهز نمایند.
امام جواد( ع) می فرمایند: «هر کس بدون آگاهی کار کند بیش از آن که درست کند خراب میکند» (بحار ج ۷۸ ص ۳۴۶)، امروزه تربیت اخلاقی فرزند یا مداخله جهت اصلاح اخلاقی در حوزه خانواده و جامعه یک کار تخصصی و آموختنی است، این کار کمتر از شکسته بندی نیست. همه می دانند شکسته بندی یک مهارت است اگر بلد نباشد آسیب را بیشتر می کند.
تحصیل در رشته تربیت اخلاقی کودک و نوجوان چه آیندهای دارد؟
علاقه مندان این دو رشته با تحصیل در این رشته ها و با بهره جستن از تعالیم اسلامی و با تلاش برای استنباط از این منابع با توشه ای همراه خواهند شد که می توانند با تدریس، پژوهش، فعالیت های تربیتی و پدری و مادری تخصصی هم پاسخگوی نیازها باشند هم به بالندگی جریان نورس تربیت اخلاقی با رویکرد اسلامی مدد رسانده و با رقم زدن آیندهای پرارزش و مؤثر به تعبیر مقام معظم رهبری از رضای الاهی خاطر جمع باشند. [۳] این موسسه آموزش عالی تنها موسسه زیر نظر وزارت علوم هست که بدین نام و برای جبران و تامین این خلا اجتماعی و با تایید حضرت آقا و توصیه مرحوم علامه مصباح تاسیس شده که حضرت آیت الله اعرافی ریاست محترم هیات امنای آن هستند و حجت الاسلام و المسلمین دکتر زارعان ریاست موسسه را برعهده دارند. در این دو رشته مهم و مغفول علاوه براینکه تخفیف در شهریه هم برای عموم و بصورت ویژه برای نخبگان حوزوی در نظر گرفته شده تلاش بر اینست که با کیفیت و خلاقانه و چابک و در حداقل زمان اجرا شود یعنی جدا از نیمسال پیشنیاز کل درسهای تخصصی در دو ترم جمع شود. از طلاب محترمی که سطح 2 دارند دعوت میشود با تحصیل در یکی از این دو رشته نقش خود را در ایفای نقش در جبهه تربیتی انقلاب ارتقا دهند.