
دانشجو: علی سرافراز
استاد راهنما: حجتالاسلام دکتر محمدرضا کریمی
استاد مشاور: حجتالاسلام محمد حامد مبین راوندی
استاد داور: حجت الاسلام دکتر محمدجواد فدایی
سال: 1402
رشته: تربیت اخلاقی
نیاز به تربیت از اساسیترین نیازهای انسانی است که برای پاسخ صحیح به این نیاز، دانش تربیت اسلامی پدید آمده است. اما پژوهشهای در این عرصه یا از جهت حجیت، قابل اسناد به دین نبودهاند و یا از لحاظ کارآمدی نمیتوانستند شکاف میان «نظر» و «عمل» را پوشش دهند. مشکل عدم حجیت با مراجعه به فقها و دینپژوهانی که در وادی تربیت علمی و عملی عمر خود را سپری کردهاند برطرف میشود و مشکل عدم کارآمدی نیز با طراحی «الگوی تربیت اسلامی» که واسطهای میان نظام تربیتی و برنامههای تربیتی باشد، رفع خواهد شد. در این راستا پژوهش حاضر درصدد است با تأکید بر تربیت اخلاقی و با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به واکاوی آثار تربیتی آیتالله محیالدین حائری شیرازی که یکی از اندیشمندان تربیت اسلامی است، بپردازد و با بهکارگیری ایدهی «نظام، الگو، برنامه» به عنوان بهترین ایده تحقق دین، «مؤلفههای اثرگذار در دستیابی به الگوی تربیت اسلامی در اندیشه آیتالله حائری شیرازی» را به عنوان پیش نیاز طراحی الگوی تربیت اسلامی، استخراج نماید. حاصل این پژوهش تبیین مؤلفههای اهداف و ساحات در حوزه غایت تربیت، و مؤلفههای مراحل، عوامل، اصول و روشها در حوزه فرایند تربیت، مبتنی بر اندیشه آیتالله حائری شیرازی با تأکید بر تربیت اخلاقی است.