مصطفی رستمی 1404/04/28 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8391

روش‌شناسی تربیت اسلامی در ایران چیستی، چرایی و چگونگی

دانشجو: محمدمهدی حمیدی‌پور
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌ دکتر محمدجواد درودی
استاد مشاور:
استاد داور: حجت الاسلام دکتر محمدجواد فدایی
سال: 1403
رشته: تربیت اخلاقی
چکیده:

روش‌شناسی تربیت اسلامی، حوزه‌ای از دانش است که از منظر اسلامی، به بررسی مبانی نظری و فلسفۀ حاکم بر روش‌های تحقیق در علوم تربیتی می‌پردازد. تحول و توسعه در علوم تربیتی و شاخه‌های میان‌رشته‌ای مرتبط، نظیر تربیت اخلاقی، در گرو بازنگری و تعمیق روش‌شناسی این حوزه و تدقیق مبانی آن است. هرچند تاکنون تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته، لیکن اولاً، آثار موجود از پراکندگی و عدم انسجام رنج می‌برند و ثانیاً، به نظر می‌رسد غالب پژوهشگران، شناخت دقیق و همه‌جانبه‌ای از مسائل اساسی این حوزه ندارند. از این رو، پژوهش حاضر که در شمار پژوهش‌های توسعه‌ای/ترویجی قرار می‌گیرد، با بهره‌گیری از روش توصیفی-تحلیلی، درصدد است تا ضمن بررسی و تحلیل نظام‌مند آثار منتشرشده در ایران، چارچوبی منسجم برای روش‌شناسی تربیت اسلامی در سه محور «چیستی»، «چرایی» و «چگونگی» ارائه نماید.

کلمات کلیدی: تربیت اسلامی، تربیت اخلاقی، روش پژوهش، روش‌شناسی، روش‌شناسی تربیت اسلامی

دانلود فایل