مصطفی رستمی 1404/04/20 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8381

مدل مفهومی و ساخت پرسشنامه اولیه ادراک شده عرامه

دانشجو: محیی الدین محمدشیرازی خلجی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدرضا بنیانی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر مجید همتی
استاد داور: دکتر رامین تبرائی
سال: 1402
رشته: مشاوره خانواده
چکیده:

"عرامه" که همان شیطنت‌ها و بدخلقی‌های خردسالی است، از جمله مفاهیم دینی است که در روایات شریف نتایج مثبتی بر آن مترتب می‌شود. از این رو هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مفهومی عرامه براساس منابع اسلامی و طراحی پرسشنامه اولیه آن است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و نرم‌افزارهای علوم اسلامی، نگاشته شده‌است. در این مسیر، عرامه از منظر روان‌شناسی و تعالیم اسلامی واکاوی شد، مدل مفهومی آن استخراج و پرسشنامه ادراک شده اولیه‌اش طراحی گردید. یافته‌ها نشان داد که عرامه، از ۹ مؤلفه "لجبازی، زیاد گریستن، جرأت‌مندی، استقلال‌طلبی، کنجکاوی، غلبه هیجان، قرار نگرفتن در چارچوب آموزش و تربیت، عدم آینده‌نگری، و پرداختن به بازی‌های فیزیکی" تشکیل شده است، و براساس این مؤلفه‌ها پرسشنامه اولیه عرامه طراحی و روایی محتوایی آن مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت. و سرانجام به صورت مقدماتی اجرا و ویژگی‌های روان‌سنجی آن مورد قبول و تأیید قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، و با توجه به مزایای بسیار زیاد وجود این ویژگی در رفتار کودک، از جمله "تخلیه‌هیجانی، اجتماعی شدن از مسیر آن، ورزیدگی هیجانی، و آمادگی جهت پذیرش نقش‌های آتی"، تلاش برای تحقق این ویژگی در همه کودکان (به‌ویژه پسران) لازم و مفید است.

کلمات کلیدی: عرامه کودک، مدل مفهومی عرامه، شیطنت‌های کودکانه، پرسشنامه ادراک شده عرامه

دانلود فایل