
دانشجو: محمدحسین قنداق سازان
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدرضا کریمی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر مهدی فصیحی رامندی
استاد داور: حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعان
سال: 1400
رشته: تربیت اخلاقی
با ورود کودکان به مدرسه و قرارگیری در اجتماع همسالان عملا تربیت اخلاقی دانش آموز از سیطره خانواده و شک تک عاملی خارج می شود. مدرسه بازوی کمکی خانواده در تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان می شود و در شکل دهی شخصیت افراد نقش بسزایی را ایفا می کند. در بین عوامل تربیت اخلاقی مدرسه، سه عامل معلم، برنامه درسی و فعالیت های فوق برنامه جزء مهم ترین این عوامل هستند. این تحقیق در راستای بررسی عاملیت این ارکان سه گانه در فرایند تربیت اخلاقی دانش آموزان در مدرسه و با هدف ارتقاء سطح تربیت اخلاقی دانش آموزان انجام شد. به جهت تمرکز و دقت بالاتر تربیت اخلاقی نیز به سه ساحت اخلاق بندگی، اخلاق فردی و اجتماعی تفکیک شد. تحقیق حاضر از نوع کیفی با روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفت. در تحقیق به اسناد و مدارک پژوهشی موجود در آثار روانشناسی تربیتی و مطالعات میان رشته ای اسلامی و روانشناختی در حوزه تربیت اخلاقی در مدرسه مراجعه شد. یافته های تحقیق حکایت از آن داشت که معلم حداقل سه نقش ویژه الگویی، آموزشی و محبتی دارد و به واسطه آنها و به کمک محتوای تربیت اخلاقی موجود در تمامی دروس می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تربیت اخلاقی دانش آموزان اقدام نماید. همچنین به وسیله فعالیت های متنوع فوق برنامه مانند بازی، نمایش، اردوی تربیتی، مسابقه و ساختارهای دانش آموزی موجود در نظام آموزشی همچون معاونت پرورشی، شورای دانش آموزی، انجمن اسلامی و بسیج دانش آموزی با ایجاد محیطی برای تجربه زیست اخلاقی و مشارکت فعال دانش آموزان، فراگیری اخلاق را به تربیت و درونی سازی فضایل نزدیک می نماید.