
دانشجو: محسن مطلبی کربکندی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر نجیب الله نوری
استاد مشاور:
استاد داور: حجت الاسلام دکتر محمدرضا احمدی
سال: 1401
رشته: مشاوره خانواده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی بسته آموزشی روانشناختی هویت یابی دینی نوجوان و بررسی روایی آن بود. این پژوهش بر پایه الگوی از مولفه های هویت در منابع اسلامی (نوری، 1395) تنظیم و دو مولفه فرایندی هویت یعنی هشیاری و خودپایی به عنوان مبنای نظری پژوهش تعیین گردید. این پژوهش با استفاده از روش کیفی حوزه های معنایی تدوین شد. در این روش ابتدا 8 کلید واژه براساس عناصر تعریف هویت دینی و زیر مولفه های دو مولفه هشیاری و خودپایی، انتخاب شد، سپس واژگان و مفاهیم کلیدی مرتبط با آن عناوین انتخاب گردید، سپس با استفاده از نرم افزارهای قرآنی و حدیثی از بین تمامی آیات قرآن و روایات منقول از اهل بیت (ع) به عنوان جامعه آماری، مجموعا 159 آیه و روایتی که بیشتر از نظر محتنوایی با آن عناوین مرتبط بودند، با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری گردآوری و غربال شد و بعد از تجزیه و تحلیل این آیات و روایات، محتوای جلسات براساس محتوای اسلامی و روانشناختی تنظیم گشت. همچنین جهت سنجش روایی بسته آموزشی، از روش روایی محتوایی استفاده شد و محتوای جلسات در اختیار 9 نفر از متخصصین روانشناسی و علوم اسلامی قرار گرفت و داده ها در قالب فرمول CVI و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بسته آموزشی هویت دینی نوجوان از 8 جلسه زیر تشکیل شده است: 1. هشیاری به اهداف زندگی، 2. هشیاری به باورهای بنیادین دینی، 3. هشیاری به ارزش های مطلوب، 4. هشیاری به کشف توانمندی ها و آسیب پذیری های فردی، 5. تنظیم خویشتن، 6. خودمراقبتی، 7. مهار خویشتن، 8. جمع بندی و نتیجه گیری. این بسته آموزشی متشکل از 8 جلسه است و ضریب روایی محتوایی جلسات بین 0/79 تا 1/00 قرار دارد. در نهایت یافته های پژوهش حاضر با یافته های مشابه مقایسه و براساس منابع اسلامی توصیف شد.