
دانشجو: مجید آرمده
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدصادق شجاعی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر نجیب الله نوری
استاد داور: حجت الاسلام محمدرضا احمدی
سال: 1394
رشته: راهنمایی و مشاوره
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین پنج رگه شخصیتی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی بود. به این منظور پرسشنامه NEO-FFI و پرسشنامه بار-آن با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای در مورد 450 طلبه پسر سطح یک (پایه دوم تا ششم) مدارس علمیه شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 اجرا شد. برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی معدل سه ترم آخر تحصیلی طلاب مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی از نوع میانگین، انحراف معیار، فراوانی، ضریب همبستگی، آزمون تی، و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی با رگه های برون گرایی و توافق پذیری رابطه معنادار ندارد. اما با رگه های گشودگی به تجربه و وجدان گرایی همیستگی مثبت و با رگه روان آزرده خویی همبستگی منفی دارد. رگه گشودگی به تجربه(0/133)، رگه وجدان گرایی (0/910) همبستگی مثبت و رگه روان آزرده خویی با پیشرفت تحصیلی (0/865-) همبستگی معنادار و معکوس در سطح معناداری کمتر از 0/01 داشت. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که ضریب همبستگی محاسبه شده، بین همه مولفه های هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی مثبت و معنادار می باشد. نمره کل هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی (0/845) همبستگی معنادار در سطح معناداری کمتر از 0/01 دارد.