دانشجو: محمدجواد یاوری
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر حسین دیبا
استاد مشاور: دکتر سید رحیم راستی تبار
استاد داور:
سال: 1399
رشته: تربیت اخلاقی
اثر حاضر ترجمه و نقد فصل¬هایی از کتاب "راهنمای تربیت اخلاقی و منش" (Handbook of Moral and Character Education) می¬باشد که به موضوعاتی مانند نقش محیط¬های اصلی مانند مدرسه و جامعه در تربیت اخلاقی و نقش وابستگی¬های اجتماعی و تعاملات بین افراد بر تربیت اخلاقی و منش پرداخته¬اند که به قلم لری پ.نوچی و دارسیا ناروائز به رشته تحریر در آمده است. فصل اول به بررسی جایگاه و نقش و تاثیر محیط¬هایی مانند مدرسه و جامعه بر تربیت اخلاقی می-پردازد که نقشی اصلی و اساسی در این مهم دارند. زیرا می¬توان با اصلاح و ارتقاء هنجارهای اخلاقی درون یک جامعه به اصلاح و سامان دادن تربیت اخلاقی افراد نائل آمد. لذا راه حل رسیدن به تربیت اخلاقی مطلوب این است که ابتدا به اصلاح اخلاقی جامعه وهنجارهای اخلاقی جامعه بپردازیم. در فصل دوم به بررسی وابستگی های متقابل اجتماعی در تربیت اخلاقی و منش پرداخته شده است. در این فصل برای اصلاح و ارتقاء ارزش های اخلاقی و سطح استدلال اخلاقی دانش¬آموزان، توصیه به چند امر می¬کند؛ اینکه دانش¬آموزان سعی کنند که بیشتر وقتشان را در موقعیت های مشارکتی و همیارانه بگذرانند و معلمان نیز فضای گفتگو و بحث سازنده را بین دانش آموزان فراهم نمایند و شیوه مشارکت در مذاکرات حل مساله و میانجی¬گری همسالان را به دانش¬آموزان بیاموزند. فصل دیگر به روابط همسالان و گروه¬های اجتماعی در تربیت اخلاقی و منش می¬پردازد. نویسنده در این فصل گروه¬های همسالان را بستری مهم برای رشد نوجوانان می¬داند که مانند سایر بسترهای رشدی می تواند تاثیرات مثبت و منفی¬ای در رشد اخلاقی نوباوگان داشته باشد.