دانشجو: علی فاطمی پور
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمد عالم زاده نوری
استاد مشاور: حجت الاسلام محمدجواد درودی
استاد داور:
سال: 1399
رشته: تربیت اخلاقی
هدف از این پژوهش دست یابی به مبانی انسان شناختی تربیت و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت الله حائری شیرازی است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و به لحاظ نوع آن توصیفی تحلیلی است و از نوع بنیادی می باشد. تعریف تربیت اخلاقی در دیدگاه آیت الله حائری شیرازی عبارت است از هرگونه تلاش و حرکت برای آزاد شدن انسان از تعلقات و وابستگی ها و در نتیجه شکوفاسازی ما فی الانسان جهت تنظیم حاکمیت مستمر عقل بر هوای نفس در راستای ظاهر شدن اسمای عالیه الهی . این پژوهش نشان دادکه از نظر استاد در بخش مبانی انسان شناختی تربیت کثرت رفتارهای انسان به وحدت باز می گردد. انسان دارای دو جنبه درونی و بیرونی است که درون انسانی یا به تعبیر دیگر ما فی الانسان بر بیرون او (ما فی الشرایط) حکومت دارد، همچنین انسان دارای دو بعد فطرت و طبیعت است که هموارد در تقابل با یکدیگرند. اهداف تربیت اخلاقی دردیدگاه آیت الله حائری شیرازی عبارتند از: عبودیت، ایمان به خدا، حسن ظن به خدا، خودکفایی در غلبه انسانیت برحیوانیت، شکوفا شدن فطرت، قدرت تمیز بین حق و باطل و آزاد شدن از تعلقات. در علوم انسانی، انسان شناسی پایه مباحث دیگر است. از این رو براساس تبیینی که از نوع نگاه به انسان و اهداف تربیت اخلاقی او شد می توان اصول و روش های تربیتی مناسب آن را ارائه نمود.