دانشجو: سید محمد باقر مدنی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر امیر غنوی
استاد مشاور: حجت الاسلام کتر صادق کریمزاده
استاد داور:
سال:
رشته: تربیت اخلاقی
تربیت اخلاقی یعنی تربیت و رشد دادن متربی در بعد اخلاقی، از مهمترین دغدغهها و مطلوبات تمام جوامع کوچک و بزرگ بشری است و در سعادت انسانها و نیز جوامع انسانی نقش بهسزایی دارد. برای رسیدن به این مقصود باید مربیانی به امر تربیت همت گمارند؛ مربیانی که به وظایف خود آشنا باشند و از ویژگیهایی برخوردار باشند که بتوانند از عهده انجام وظایفشان برآیند. استاد صفایی حائری از افراد بارزی است که آرائش در این زمینه قابل استفاده است. در این پژوهش با بررسی آثار ایشان، وظایف و ویژگیهایی که از نظر ایشان یک مربی باید دارا باشد، جمعآوری و استنباط شده و مورد تحلیل قرار گرفته است و با روش تحلیل محتوا، سعی شده است نظرات ایشان در این باره شفاف شود و در صورت نیاز و ابهام، به کمک آثار و نظرات دیگرشان ابعاد مسأله روشن گردد. درباره وظایف مربی اخلاق، سه نوع وظیفه را میتوان از کلام ایشان برداشت کرد: 1.وظایف مقدماتی که مربوط به قبل از شروع فرایند اصلی تربیت است: شناسایی متربی، آشنا و صمیمی شدن با او، زمینهسازی برای تربیت. 2.وظایف اصلی عام که درمورد همه متربیان باید اعمال شود: آزاد کردن متربی از جبرها و عواملی که مانع رشد است، آموزش هرآنچه در این مسیر بدان نیازمند است، یادآوری مسائل و شناختها و بینشهای حصولی و حضوری مربوط. 3.وظایف اصلی خاص که با توجه به روحیات مختلف انسانها و وضعیت هدایتپذیری آنها، بسته به هر فردی متفاوت است. ایشان با تقسیم این روحیات به ده روحیه، بعد از تعریف و توضیح هر روحیه و عوامل شکلگیری آن، به شیوه برخورد با هریک پرداخته است. درباره ویژگیهای مربی اخلاق، سه نوع ویژگی مختصراً بررسی شده است: 1.ویژگیهای شناختی: آگاه به موضوعات تعلیم و تذکر، آگاه به قانونهای مؤثر بر انسان، آگاه به روحیهها، آگاه به دردها و درمانها. 2. ویژگیهای رفتاری: تقوا، صبر. 2. ویژگیهای انگیزشی عاطفی: اخلاص، مهربانی
دانلود فایل