مصطفی رستمی 1404/03/26 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8333

ویژگی‌ها و وظایف مربی اخلاق از نگاه استاد صفایی حائری

دانشجو: سید محمد باقر مدنی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر امیر غنوی
استاد مشاور: حجت الاسلام کتر صادق کریم‌زاده
استاد داور:
سال:
رشته: تربیت اخلاقی
چکیده:

تربیت اخلاقی یعنی تربیت و رشد دادن متربی در بعد اخلاقی، از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطلوبات ‏تمام جوامع کوچک و بزرگ بشری است و در سعادت انسان‌ها و نیز جوامع انسانی نقش به‌سزایی ‏دارد. برای رسیدن به این مقصود باید مربیانی به امر تربیت همت گمارند؛ مربیانی که به وظایف ‏خود آشنا باشند و از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که بتوانند از عهده انجام وظایفشان برآیند. ‏استاد صفایی حائری از افراد بارزی است که آرائش در این زمینه قابل استفاده است. در این ‏پژوهش با بررسی آثار ایشان، وظایف و ویژگی‌هایی که از نظر ایشان یک مربی باید دارا باشد، ‏جمع‌آوری و استنباط شده و مورد تحلیل قرار گرفته است و با روش تحلیل محتوا، سعی شده ‏است نظرات ایشان در این باره شفاف شود و در صورت نیاز و ابهام، به کمک آثار و نظرات ‏دیگرشان ابعاد مسأله روشن گردد. ‏ درباره وظایف مربی اخلاق، سه نوع وظیفه را می‌توان از کلام ایشان برداشت کرد: 1.وظایف ‏مقدماتی که مربوط به قبل از شروع فرایند اصلی تربیت است: ‏شناسایی متربی، آشنا و صمیمی شدن با او، زمینه‌سازی برای تربیت. 2.وظایف اصلی عام که ‏درمورد همه متربیان باید اعمال شود: آزاد کردن متربی از جبرها و عواملی که مانع رشد ‏است، آموزش هرآنچه در این مسیر بدان نیازمند است، یادآوری مسائل و شناخت‌ها و بینش‌های ‏حصولی و حضوری مربوط. 3.وظایف اصلی خاص که با توجه به روحیات مختلف انسان‌ها ‏و وضعیت هدایت‌پذیری آنها، بسته به هر فردی متفاوت است. ایشان با تقسیم این ‏روحیات به ده روحیه، بعد از تعریف و توضیح هر روحیه و عوامل شکل‌گیری آن، به شیوه ‏برخورد با هریک پرداخته است. ‏ درباره ویژگی‌های مربی اخلاق، سه نوع ویژگی مختصراً بررسی شده است: 1.ویژگی‌های شناختی: آگاه به موضوعات تعلیم و تذکر، آگاه به قانون‌های مؤثر بر انسان، آگاه به ‏روحیه‌ها، آگاه به دردها و درمان‌ها. 2. ویژگی‌های رفتاری: تقوا، صبر. 2. ویژگی‌های انگیزشی ‏عاطفی: اخلاص، مهربانی

کلمات کلیدی: صفایی حائری، مربی اخلاق، ویژگی‌های مربی اخلاق، وظایف مربی اخلاق

دانلود فایل