دانشجو: روح الله شهریاری
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر صادق کریم زاده
استاد مشاور:
استاد داور:
سال: 1398
رشته: تربیت اخلاقی
رویکرد پژوهش به بررسی موضوع کیفی و از نوع تحلیل محتوا به معنای عام آن است. یافته های پژوهش نشان می دهد که شیطان در حوزه شناختی از روش های تضعیف قوه تعقل، نشان دادن ضعف ها، ایجاد غفلت و فراموشی، ایجاد شک و تردید در ارزش های اخلاقی، تفسیر به رای فرمان های خداوند، صحنه پردازی، دادن وعده و وعید، سرگرم کردن و ابتلای به آرزوهای طولانی دنیوی، به راه انداختن مجادله در بین مومنان، ایجاد نوآوری و بدعت در ارزش های اخلاقی، ترویج خرافات و امور موهوم و ایجاد مغالطه در مسیر شناخت و رشد هویت حقیقی متربی استفاده می کند. عمده روشهای شیطان در حوزه گرایشها اظهار خیرخواهی، زینت دادن افکار و عقاید باطل، امکانات مادی، و اعمال زشت، تحریک میل جاودانگی، برانگیختن حسد، تحریک قدرت طلبی، ایجاد حزن و افسردگی، ایجاد بغض و کینه و ابتلای به امور باطل و سرگرم کننده می باشند. یافته های پژوهش همچنین نشان داد شیطان تنها به عنوان مانع تربیتی محسوب نمی شود بلکه نقش ناخواسته او به نوعی منجر به کارکردهای مثبت در فرآیند تربیت اخلاقی از قبیل ابصار دل، وسیله آزمایش بودن و پناه بردن فرد به حریم خداوند می شود.