مصطفی رستمی 1404/03/20 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8311

طرحنمای آموزشی هوش معنوی در ارتقای خودمهارگری نوجوانان با رویکرد اسلامی

دانشجو: امیرحسن یدالله نژادچاری
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر محمد فرهوش
استاد داور: حجت الاسلام نجیب الله نوری
سال: 1402
رشته: روانشناسی اسلامی
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف تدوین طرحنامه‌ی آموزشی هوش معنوی در ارتقای خودمهارگری نوجوانان با رویکرد اسلامی مبتنی بر هوش معنوی اسلامی و خودمهارگری اسلامی و روایی سنجی آن انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی بوده که در آن از دو روش کمی (تحلیل مضمون) و کمی (پیمایشی) استفاده شد. ابتدا مولفه های هر کدام از مدل های هوش معنوی اسلامی (فرهوش، ١٤٠١) که مشتمل بر سه مولفه هدفمندی معنوی، احساس نزدیکی به خدا و تاب آوری معنوی، بود و خودمهارگری اسلامی رفیعی هنر، ۱۳۹۵) که شامل بر 9 مولفه ی خود توانمند شناسی، خود رابطه شناسی متعالی، خود نظارتگری، هدف شناسی متعالی، انگیزش مهار، مانع شناسی اهداف، مهار نفس، نظم دهی عمل و تداوم مهار بود، مورد واکاوی قرار گرفت؛ سپس طرحنمای آموزشی- روان شناختی، (در نه جلسه) بر اساس مولفه های هوش معنوی اسلامی، برای ارتقای خودمهارگری در نوجوانان، طراحی و تنظیم شد. در نهایت روایی محتوایی طرحنمای حاضر، توسط کارشناسان با استفاده از آماره های CVR و CVI مورد ارزیابی قرار گرفت. کارشناسان ارتباط محتوای کلی جلسات طرحنمای آموزشی - روان شناختی با مولفه های مدل های مفهومی هوش معنوی و خود مهارگری اسلامی را تأیید کردند (1-CVI). همچنین اهداف هر جلسه را مرتبط با ارتقای خودمهارگری دانستند (0/88 <CVR) و نهایتا در کنار تأیید ضمنی ارتباط تکنیک ها با تحقق اهداف جلسات؛ ضرورت تمام تکنیک های به کار رفته در هر جلسه برای ارتقای خودمهارگری نوجوانان را به تأیید رساندند (1-CVR). یافته های پژوهش نشان داد طرحنمای آموزشی هوش معنوی در ارتقای خودمهارگری نوجوانان با رویکرد اسلامی شامل خودآگاهی، هدفمندی معنوی، مانع شناسی، مهار، انگیزش و مهار در عمل است. نتیجه اینکه طرحنمای حاضر شامل ابعاد مثبت معنوی و روانشناختی است و می تواند در ارتقای خودمهارگری نوجوان موثر باشد.

کلمات کلیدی: هوش معنوی، نوجوان، خودمهارگری، طرحنمای آموزشی، منابع اسلامی

دانلود