مصطفی رستمی 1404/03/18 لینک کوتاه: ueae.ir/c/8302

مفهوم سازی شوخ طبعی، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اولیه براساس منابع اسلامی

دانشجو: محمد سلیمانی نجف آبادی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدصادق شجاعی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی
استاد داور:
سال: 1396
رشته: روانشناسی اسلامی
چکیده:

هدف اصلی این پژوهش مفهوم سازی شوخ طبعی براساس منابع اسلامی و ساخت و اعتباریابی پرسشنامه آن بود، لذا با روش تحلیل محتوای متون دینی، منابع اسلامی بررسی و مولفه های شوخ طبعی استخراج گردید. برای سنجش مولفه ها مخزن سوالات طراحی شد که شامل 58 پرسش بود. مولفه های استخراج شده همراه با سوالات طراحی شده و مستندات آنها به منظور تایید روایی محتوا به متخصصان در دین و روانشناسی ارائه شد. 12 سوال که بیشتر از 50 درصد متخصصان، تطابق بالای 50 درصد آن را تایید نکردند، حذف شدند. به منظور اعتباریابی، در مرحله مقدماتی یک نمونه 100 نفری به روش در دسترس و در مرحله بعد یک نمونه 250 نفری به روش تصادفی، انتخاب شد. بعد از اجرای آزمون در مرحله مقدماتی، 27 سوال که با کل آزمون دارای همبستگب مثبت و معنادار بودند، برای پرسشنامه نهایی انتخاب شد. در مرحله دوم اجرای آزمون، روایی سازه پرسشنامه با استفاده از روش مولفه های اصلی و با چرخش مولفه ها از نوع واریماکس مورد تحلیل قرار گرفت. براین اساس یک ساختار سه عاملی (توانمندی های شوخ طبعانه، نشاط، لذت از شوخی)که 55 درصد واریانس را تبییه می کنند، به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی سه عامل با هم و با نمره کل مثبت و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج پایایی با روش همسانی درونی و دو نیمه سازی، نشان داد که پرسشنامه شوخ طبعی از ضرایب پایایی مناسبی برخوردار است. در مجموع این مطالعه نشان داد پرسشنامه شوخ طبعی، با داشتن ضرایب پایایی و روایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش شوخ طبعی است.

کلمات کلیدی: شوخ طبعی، پرسشنامه شوخ طبعی، مفهوم سازی شوخ طبعی، منابع اسلامی، پایایی و روایی

دانلود فایل